دانش آموزان بالای 17سال استثنایی در اولویت واکسیناسیون
مدیریت آموزش: رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از افزایش اعتبار خدمات توان بخشی برون مدرسه ای از 7 میلیارد تومان به 9 میلیارد تومان امسال آگاهی داد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سیدجواد حسینی در نشست با اعضای دپارتمان کاردرمانی و گفتاردرمانی، اظهار نمود: خوشبختانه در سال جدید، اعتبار خدمات توان بخشی برون مدرسه ای از ۷میلیارد تومان به ۹میلیارد تومان افزوده شده است و علاوه بر این اعتبار در ابتدای سال تحصیلی جاری ۳میلیارد تومان برای خدمات توان بخشی به مدارس اختصاص خواهد یافت.
حسینی، آموزش و پرورش استثنایی را مینیاتوری از کل خدمات آموزش و پرورش عادی دانست و اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی، علاوه بر خدمات آموزش و پرورش عادی، بخشی از خدمات سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت را هم به دانش آموزان با نیازهای ویژه عرضه می کند و بزرگ ترین وجه ممیزه آموزش و پرورش استثنایی از آموزش و پرورش عادی عرضه خدمات توان بخشی به مخاطبین و جامعه هدف است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از برنامه های سازمان را «نظام برنامه ریزی دانش بنیان» دانست و اضافه کرد: تشکیل دپارتمان کاردرمانی و گفتاردرمانی گامی در جهت «نظام برنامه ریزی دانش بنیان» و استفاده از «ظرفیت متخصصان دانشگاهی» است.
وی با بیان اینکه خدمات توان بخشی در دو بخش درون و برون مدرسه ای به دانش آموزان استثنایی عرضه می شود، اظهار داشت: خدمات توان بخشی درون مدرسه ای از راه ۷۲۰نیروی توان بخشی عرضه می شود و برای رسیدن به استاندارد مطلوب ۲هزار و ۵۰۰نیروی توان بخشی، کمبود وجود دارد.
حسینی اضافه کرد: اعتبار خدمات برون مدرسه ای سال جاری از ۷میلیارد تومان به ۹میلیارد تومان خواهد رسید و ۳میلیارد تومان هم در ابتدای سال برای خدمات توان بخشی به مدارس اختصاص می یابد.
وی اظهار داشت: علاوه بر این موارد سازمان آموزش و پرورش استثنایی خدمات حمایتی را از ۱۶قلم به ۱۸قلم افزایش داده است و در تمامی این اقلام هزینه های پرداختی افزایش پیدا کرده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نهضت توان افزایی یا رویکرد تأمین تجهیزات بخصوص تجهیزات توان بخشی دانش آموزان استثنایی به راه افتاده است، اظهار داشت: سال قبل از راه مشارکت خیرین ۱۴۵میلیارد تومان به نهضت توان افزایی کمک شد و امسال هم ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای این بخش از جانب مجلس، اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه ۵۵مرکز مشاوره سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم علاوه بر خدمات مشاوره ای خدمات توان بخشی عرضه می کنند، اظهار نمود: تجمیع فعالیتهای آموزشی، مشاوره ای و توان بخشی با ایجاد مراکز جامع توان بخشی و مشاوره ای پیگیری می شود که تابحال ۸مرکز بوجود آمده است و تا آخر سال تعداد این مراکز به ۱۸مرکز خواهد رسید.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: طرح «مدرسه مرکز» و «مرکز منزل» باهدف عرضه خدمات توان بخشی در نزدیک ترین محل به دانش آموزان استثنایی هم درحال پیگیری است.
حسینی با بیان اینکه کرونا وضعیت مبهم و ناخواسته ای ایجاد کرد و جامعه طوفانی را به وجود آورد، اظهار داشت: با تغییر جهت آموزش ها از آموزش حضوری به آموزش مجازی «شبکه شاد» افتتاح شد و در حوزه توان بخشی بیشتر از ۲هزار محتوا تولید شد که ۹۵۱محتوا در شاد برای استفاده دانش آموزان و اولیا قرار گرفت.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بازگشایی مدارس را از ضروریات دانست و اظهار داشت: آموزش های مجازی نتوانسته است جایگزین آموزش های حضوری شود و نرفتن دانش آموزان به مدرسه صدمه های روانی، اجتماعی و جسمانی زیادی به دانش آموزان وارد کرده است.
وی ادامه داد: برای بازگشایی مدارس با موانعی مواجه هستیم و بازگشایی مدارس احتیاج به اقناع و آماده سازی جامعه، بخصوص والدین دارد.
حسینی خاطرنشان کرد: برای بازگشایی مطلوب مدارس کلیه خانواده های دانش آموزان استثنایی و همینطور دانش آموزان بالای ۱۷سال استثنایی در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه آموزش مهارت های پایه توان بخشی به والدین از ضروریات است، اظهار داشت: آموزش به خانواده های دانش آموزان با نیازهای ویژه در «بسته تحولی آموزش های خانواده محور» امسال پیگیری خواهد شد.
وی با بیان اینکه سامانه جامع تحت وب توان بخشی ابتدای مهرماه رونمایی خواهد شد، اظهار نمود: تجهیز اتاق های توان بخشی مدارس به سخت افزارهای لازم جهت استفاده از این سامانه در دستور کار قرار دارد.
حسینی با بیان اینکه برای جبران کمبود 2500 نیروی توان بخشی در کوتاه مدت، جذب نیروهای طرحی در دستور کار قرار دارد اظهار نمود: باتوجه به عدم وجود رشته تخصصی توان بخشی در دانشگاه فرهنگیان میتوان از راه همکاری مشترک دانشگاه های توان بخشی و دانشگاه فرهنگیان نیروهای توان بخشی ویژه آموزش و پرورش تربیت کرد.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته توان بخشی یکی دیگر از طریق های جبران کمبود نیروی توان بخشی در مدارس است.
حسینی خاطرنشان کرد: پیگیری قرارگرفتن نیروهای توان بخشی در گروه شغلی معلمان هم از سال قبل در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی از تدوین چند کتاب در حوزه توان بخشی اطلاع داد و اظهار داشت: همچون کتاب های تدوین شده در این عرصه «کتاب راهبردهای توان بخشی برای طیف اتیسم» و «کتاب پروتکلهای کاردرمانی و گفتاردرمانی» است.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب